Kerknieuws 100 jaar

Kerknieuws viert deze zomer haar eeuwfeest. Al honderd jaar lang wordt ons kerkblad gevuld met interessante artikelen, columns en informatie over wat er allemaal gebeurt in en rond de Nederlandse Kerk in Londen. Al honderd jaar valt het kerkblad bij mensen in de bus die zich betrokken voelen bij onze gemeenschap en die dankzij Kerknieuws goed op de hoogte zijn van alles wat er speelt in Austin Friars. Honderd jaar, dat is een hele leeftijd.

Het getal 100
Het getal 100 is een bijna magisch getal. Het getal honderd staat voor een volle eenheid, een mijlpaal, een markeer- of ijkpunt. De historie wordt onderverdeeld in eeuwen, de maatkan in de keuken heeft haar streepjes bij elke 100 ml. De 100 meter is het koningsnummer van de atletiek en zo kun je eindeloos doorgaan. En wanneer je honderd wordt in levensjaren dan krijg je een brief van de koning of koningin. Honderd is bijzonder, daar sta je bij stil.

100 in de Bijbel
Honderd is dus een bijzonder en gedenkwaardig getal in onze hedendaagse cultuur. Maar hoe zit dat eigenlijk in de Bijbel. Is daar ook iets over het getal 100 te vinden? De Bijbel zit vol met getalssymboliek, maar daarbij staan andere getallen vaak meer op de voorgrond. Bekende voorbeelden zijn het getal 7 als het getal van de volheid, het getal 12 van de stammen van Israël en het getal 40, de jaren dat het volk Israël door de woestijn ging. Maar het getal 100 speelt ook een rol in de getalssymboliek van de Bijbel. Het getal 100 staat daarbij in nauwe verbinding met het getal 1 en het getal 10. Het getal 1 staat voor Gods wezen; De Heer is God en de Heer is één. Het getal 10 staat voor Gods wil en orde. Het is het getal van de 10 geboden, de leefregels die ons door het leven heen kunnen gidsen. En wie de leefregels, de orde van die Ene God weet te volgen, die ontvangt zegen. Dat is de betekenis van het getal 100 dat staat voor Gods Zegen en Gods Woord. Wie Gods wezen erkent en hem volgt, zal ingaan door de poort van zijn Koninkrijk, zij zal vruchtdragen en hij zal de erfenis ontvangen als zegen. Deze symboliek zien we terug in het verhaal van Abraham die als honderdjarige, zijn door God beloofde zoon, Izaäk ontvangt. Een grote zegen. Maar we zien het ook terug in psalm 100, die wanneer je er goed naar kijkt prachtig aansluit bij de getalssymboliek.

Psalm 100
Om de betekenis van het getal 100 naar boven te halen in deze psalm kunnen we de psalm het beste lezen uit de bundel 150 psalmen vrij van Huub Oosterhuis.

Daar staat:

Ik-zal is de God – die stem (1)
Hij heeft ons gemaakt – wij niet hem
Hij voert ons als gids door ruige oorden (10)
naar de bron van zijn woord.
Dank daarvoor en gezegend (100)
Gij die uw gemeente bijeenhoudt.

In het getal 100 zeggen wij dus met psalm 100 God dank voor de zegen van zijn Woord, waardoor wij vrucht mogen dragen. Het is een mooie symboliek die past bij de mijlpaal van ons Kerknieuws, we voelen ons gezegend en beheerders van een prachtige erfenis van honderd jaargangen Kerknieuws en we voelen ons gemotiveerd om op die erfenis voort te bouwen en vrucht te blijven dragen op weg naar het Koninkrijk ‘LE CHAIM’.

Ds. Bertjan van de Lagemaat

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten