Wees een zegen!

Deze woorden boven de uitgang van de Nederlandse Kerk Austin Friars in Londen ontroeren me altijd weer. Ze doen me denken aan de gezongen zegenbede ‘May the road rise to meet you’. Aan het einde van de viering bij de wegzending hebben de woorden geklonken ‘Ga dan heen in vrede, uw dienst in de wereld begint nu.’

De woorden ‘Wees een zegen!’ komen uit het eerste Bijbelboek, Genesis. ‘Ga!’. Dat was de roep die Abram hoorde in Genesis 12. God zet mensen in beweging om op weg te gaan. Dan volgen zeven regels, drie keer een belofte, ‘Ik zal je zegenen’, voor en na en in het midden de opdracht ‘Wees een zegen’.

Het mooie van het Hebreeuwse woord voor ‘zegen’ is dat het in het iets wederkerigs in zich draagt. Beracha betekent zowel ‘zegen’ als ‘lofprijzing’. In psalm 134 in de nieuwe berijming zingen we van een kruiselings zegenen: ‘Gij dienaars aan de Heer gewijd, zegent zijn Naam te allen tijd’. En dan in strofe 3 ‘Uit Sion, aan de Heer gewijd zegene u zijn heiligheid’.

Zegenen gebeurt in de Bijbel vaak op de drempel, als er een nieuwe situatie ontstaat. Als Abram geroepen wordt om te gaan. En ook als wij geroepen zijn om te gaan, vanuit de kerk de wereld in, dan ontvangen wij de zegen en dragen we die met ons mee. We worden geroepen een zegen te zijn. ‘Dat je de vruchten van je leven proeft’.

Het Nederlandse woord ‘zegen’ is ontleend aan het Latijnse signum (teken, crucis). In het Engels herkenbaar als Sign, kruis. In de christelijke traditie ontstond het gebruik om bij het zegenen aan het eind van de viering een kruisteken te maken.

Zegenen in het Latijn is bene-dicere, letterlijk goede woorden spreken, iemands naam hoog houden of iemand het goede toezeggen. Aan het eind van deze column wens ik u toe ‘And until we meet again, may God hold you in the palm of his hand’.

Hanna Rijken,
adviseur kerkmuziek Nederlandse Kerk Londen

Allen van harte welkom bij Hanna Rijken’s zangworkshop op Startzondag, 15 september,
om 10.00 uur in de Nederlandse Kerk.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten